Już za chwilę powitamy na talerzach moc witamin z zielonych warzyw. Zanim jednak wiosna wybuchnie w pełni przynosząc nam sezonowe warzywa, już teraz możemy cieszyć się zieleniną na talerzu.

Jeśli Wasz parapet okienny zdobią tylko kwiaty, nadszedł czas by wprowadzić również hodowlę smacznego i zdrowego szczypiorku. Dla zdrowia i urody przydatne będą również „słoikowe” kiełki czy przydomowa pokrzywa. Na stoiskach warzywnych pojawiają się też inne nowalijki. Na które szczególnie warto zwrócić teraz uwagę?

Szczypiorek

Szczypiorek jest bogaty w błonnik (pomaga w oczyszczeniu okrężnicy) oraz w kwas foliowy, który jest niezbędny do syntezy DNA, podziału komórek, pomaga także zapobiegać uszkodzeniom cewy nerwowej u noworodków. Jest również doskonałym źródłem wapnia, żelaza, magnezu, potasu, miedzi i manganu, oraz dostarcza tiaminy, niacyny, pirydoksyny, kwasu pantotenowego, fosforu, ryboflawiny i cynku. Kombinacja substancji fitochemicznych ułatwia trawienie, łagodzi zaburzenia żołądkowe, ma również działanie moczopędne. Poza tym w szczypiorku znajdziemy również witaminę A, K, a także przeciwutleniacze, które zabijają wolne rodniki.

Znany z właściwości przeciwzapalnych, przeciwwirusowych i przeciwgrzybicznych, szczypior jest ważnym składnikiem wiosennej diety.

Kiełki

Kiełki to rośliny we wczesnej fazie wzrostu, pełne substancji odżywczych. Mają działanie antoksydacyjne, spowalniają procesy chorobotwórcze, wspierają zdrowie komórek naszego ciała usuwając z organizmu wolne rodniki. Najwięcej polifenoli oraz witaminy C znajdziemy w kiełkach rzodkiewki i brokuła. Najlepiej znaleźć ekologiczne nasiona do kiełkowania, można je kupić w dobrze zaopatrzonych, zwykłych sklepach. Przepis na hodowanie kiełek w słoiku znajdziemy na ich opakowaniu.

Mój sposób jest bardzo prosty. Potrzebne jest szklane naczynie, ja aktualnie używam miseczki 😉 oraz gaza lub… czysta pielucha tetrowa 😉 Nasiona zalewam na kilka godzin letnią, przegotowaną wodą. Następnie odlewam wodę, przepłukuję nasiona, znów odlewam wodę, przykrywam gazą i odstawiam na kilka godzin w ciepłe, nienasłonecznione miejsce. Przepłukuję 2 razy dziennie. Po 3-4 dniach kiełki są gotowe 🙂

Kiełki brokuła

Natka pietruszki

Jest silnym przeciwutleniaczem. Zawiera naturalnie występujące flawonoidy, które pomagają zwalczać procesy chorobotwórcze w organizmie. Dzięki temu wspiera nasz organizm w zwalczaniu procesów zapalnych.

Zawiera duże ilości witaminy C, witaminy A oraz witaminy z grupy B i witaminę K. Zawiera również żelazo, magnez, wapń itp. Wchłanianie żelaza wspiera duża zawartość witaminy C w natce pietruszki. Dlatego warto posypywać nią dania.

Jeśli nie posialiśmy w „domowych ogródkach” pietruszki, to jeśli teraz za to się weźmiemy – trochę czasu upłynie zanim wyrośnie. Możemy poszukać w sklepach pietruszki naciowej z upraw szklarniowych (najlepiej ekologicznych) lub ostatecznie zadowolić się mrożoną lub suszoną.

Pokrzywa

Już jest młoda pokrzywa!

Bogata w witaminy i mikroelementy posiada wszechstronne właściwości wspierające zdrowie naszego organizmu.

Zawiera witaminy: C, K1, B2 oraz A, mikroelementy: żelazo, magnez, wapń, fosfor, jod, miedź, potas i krzem, a także wiele innych czynnych biologicznie związków jak na przykład: flawonoidy, kwasy organiczne, barwniki: chlorofil i karotenoidy, garbniki, związki aminowe np. serotoninę.

Pisałam o niej w postach: “Niezwykła pokrzywa” i “Pokrzywowe przyjemności”.

Szparagi

To jedne z najbardziej zbilansowanych pod względem odżywczym warzyw – bogate w kwas foliowy, są także dobrym źródłem potasu, błonnika, tiaminy i witamin A, B6 i C. Porcja ok 60 dag szparagów zapewnia 60% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy.

Ponadto spożywanie szparagów pomaga obniżyć cholesterol oraz walczyć ze stanami zapalnymi w organizmie. Wkrótce rozpocznie się sezon na szparagi (w Polsce jest to zwykle maj i czerwiec), który trwa krótko, więc warto z niego korzystać.

Choć na wiele warzyw jeszcze musimy poczekać, te wyhodowane w domu lub zakupione od zaufanego sprzedawcy, pomogą nam zdrowo i smacznie doczekać do tego czasu. Warto wspomóc nasze organizmy, które wiosną szczególnie potrzebują sporej dawki witamin.

źródełka: Kiełki nasion jako źródło cennych składników odżywczych, 
uprawa pietruszki naciowej, foodfacts, healthline,
Podziel się